טובים השניים
ליחסי הציבור יש תפקיד חשוב בקידום היין במסעדות וביצירת שיתופי פעולה ארוכי טווח בין מסעדות ויקבים
מאת: דורית שמואלי
בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בצריכת היינות במסעדות ובברים. יין נתפש כמוצר אנין ומיוחד המותאם לסגנון האכילה במסעדה. כניסת גורמים "מקצועיים" למסעדות, כדוגמת סומלייה, הפכה את תחום מסעדות היוקרה לאטרקטיבי עבור היקבים בארץ בשל ההבנה כי במסעדות הללו גלום פוטנציאל כלכלי – דרכן מגיעים היקבים ללקוחות פוטנציאליים רבים, כגון: מובילי דעת קהל הפוקדים את המסעדה, בעלי הון, סלבריטאים וכמובן - קהל אנין, המחפש את הטעם המיוחד החדש.
במקביל, ההתפתחות המואצת בתעשיית היין הישראלית – הניכרת בהתעצמות היקבים הגדולים והבינוניים, צמיחת יקבי בוטיק רבים, הגדלת מגוון היינות וזני ענבים חדשים ש"עשו עלייה" ונקלטו ביקבי הארץ – דורשת היערכות מיוחדת של יחסי הציבור מול מסעדות הגורמה.
התפתחות תרבות היין במסעדות מציבה בפני עולם יחסי הציבור אתגרים חדשים מחד והזדמנויות חדשות עבור המסעדנים מאידך. אין ספק ששיתופי פעולה בתחום יחסי הציבור והתייחסות לאוכל וליין כאל מטבע בעל שני צדדים עשויים לתרום רבות למכירת היין במסעדות. תפקיד היח"צ הוא ליצור את ה-win-win situation שבו המסעדה תשפיע על מכירת היינות ועל מידת חשיפתם ובמקביל מכירת היינות תתרום לשביעות רצון הלקוחות במסעדה.
שימוש ביקבים כמנוף ליח"צ
מסעדות שאינן מעסיקות חברת יח"צ יכולות למנף את מכירות היין במסעדה תוך שימוש בהדים התקשורתיים שמעוררים היקבים. שימוש ביחסי ציבור נכונים המכוונים לקהל היעד מוביל לרוב להגדלת המכירות של יינות היקב במסעדות. להלן מספר אפשרויות לשיפור מכירות היין:
יין מומלץ על ידי העיתונות - אין ספק כי יין הזוכה להמלצה או לביקורת חיובית בעיתונות קל יותר למכירה. קהל הלקוחות קורא ולומד על עולם היין, בין היתר באמצעות התקשורת. כדאי לעקוב אחר יינות ו/או יקבים המחוזרים ואהובים על מבקרי היין והעיתונאים. מפגש עם שם מוכר ומותג של יין בתפריט יעזור במכירתו. במקביל, על צוות המסעדה להיות קשוב לרחשי הלקוחות ולשקול להיענות לדרישה שתגיע מהקהל להוסיף יין לתפריט.
מאחורי כל יין יש סיפור טוב – מאחורי כל יקב, קטן כגדול, ישנו "סיפור" מרתק. תיאור ציורי של הסיפור מאחורי יקבים מסוימים הינו מקדם מכירות משמעותי. מעבר למציאת הסיפור הייחודי יש לדעת כיצד להעבירו אל ה"סומלייה" ואל מומחי היין המגישים במסעדה. מסעדן /סומלייה שישכיל להעביר נכונה את סיפור היקב ללקוח יתרום משמעותית למכירות. לדוגמה, יקבים "משפחתיים", שהכרמים נמצאים ברשותם דורות רבים, ידגישו את הסיפורים אודות זקני המשפחה ואת ההיסטוריה והמורשת שעוברים מדור לדור, ואילו יקבים "מודרניים" ידגישו אספקטים כמו הקפדה ושמירה על איכות הסביבה, הכנת יין בסגנון "העולם החדש", וחיבור חזק לקדמה טכנולוגית.
היקבים, כמובן, ישמחו לארח את צוות המסעדה ביקב ולהכיר לו את המאפיינים הייחודיים של היקב. אין תחליף לעוצמה של ביקור ביקב והיכרות אישית עם היינן וצוות היקב. החיבור הנוצר הוא חיבור רגשי עמוק אשר בא לידי ביטוי בזמן ההסבר על היין.
מינוף פעילויות שיווקיות
שיתופי פעולה ביו יקבים ומסעדות הם ברוכים. תפקיד איש יחסי הציבור הוא למנף את הפעילויות השיווקיות ולהשיג עבורן גם הדים תקשורתיים שיפעלו לטובת היקב והמסעדה גם יחד.
מסעדה יכולה לבצע פעילות שיווקית כלשהי עם היקבים, כגון שילוב יינות ב"תפריט השף" (יצירת תפריט מיוחד לעונת הבציר המהול בטעם ענבי בציר 2009) או "ערבי יינן" במסעדה (בהם מארח יינן היקב את אורחי המסעדה). במקרים כאלה המסעדה יכולה וצריכה לדרוש כי היקב ישתמש בכל מערך השיווק אשר ברשותו על מנת להחצין את הפרויקט במדיה. ליקבים, בהרבה מקרים, יש משאבים גדולים יותר מאשר למסעדה בודדת. ניתן לנצל לטובת המיזם המשותף משאבים הכוללים: יח"צ במדיה, פרסום בערוצים המתאימים וכדומה.
אמצעי נוסף הוא הצטרפות של מסעדה לפרויקטים שהיקב יוזם. לעיתים קרובות יקבים בוחרים מסעדות מסוימות ומבצעים איתן פעילויות קידום מכירות. שילוב המסעדה הבודדת בקבוצת מסעדות יכול לעזור במיתוג המסעדה ברמה מסוימת. כמובן, חשוב לבדוק מראש את רשימת המסעדות המשתתפות ולוודא שהמיצוב מתאים לצרכי המסעדה.
הכותבת היא- דורית שמואלי, משרד "דורית שמואלי תקשורת"
|