יחסי ציבור – כל מה שרציתם לשאול ולא העזתם חלק א':

 

יחסי ציבור- מה זה?

יחסי ציבור הינה פעילות שמטרתה להביא את הגוף יוזם הפעולה לתודעת הציבור, לבנות תדמית, לשדרג תדמית, למתג העסק בתקשורת, לגייס כספים, להפעיל לחץ על מקבלי החלטות, להביא לשינוי ואף מהפכה ביחס הקהל אליו. חשיבות יחסי הציבור הולכת וגוברת בשנים האחרונות עד כדי כך שכמעט כל עסק משתמש בהם על מנת להיכנס לתודעת הציבור, ולהצליח. דוגמאות למשתמשים: חברה חדשה שרוצה להודיע על התחלת פעילותה ולהיכנס לתודעה הקהל, חברה הקיימת מספר שנים וחלה ירידה בצמיחתה, חברה גדולה ומבוססת שרוצה להמשיך והישאר בתודעת הציבור ולשפר את הקשר עם הצרכן הסופי , שימור תדמית העסק בסטטוס חיובי.




 

מי צריך יחסי ציבור?

כיום, בעידן בו כוחה של התקשורת חזק ועצמתי, ומה שלא מדברים עליו בתקשורת כאילו 'לא קיים', על כל עסק בכל גודל ומכל תחום שרוצה להגיע לקהל היעד שלו ולעיתים אף לקהל הרחב ולהשתמש ביחסי ציבור בדרך זו או אחרת.

 

פרסום, תוכן שיווקי ויחסי ציבור – מה ההבדל ביניהם?

להבדיל מפרסומאי, היחצ"ן משתמש בחלק העיתונאי ולא הפרסומי של אמצעי התקשורת. לדוגמה, פעילות פרסום הינה רכישת שטח בעיתון לצורכי פרסום מודעה. לעומת זאת, פעילות יחסי ציבור היא השפעה ישירה או עקיפה על עיתונאי להכנסת כתבה אוהדת לעיתון. תוכן שיווקי- פרסומת סמויה היא שיטת פרסום שבה מועברים מסרים פרסומיים, תמורת תשלום, בתכנים של אמצעי התקשורת, תוך הסתרה חלקית או מלאה של עובדת העברתם. פרסום סמוי יכול להתקיים בכל אמצעי תקשורת, אך הוא נפוץ במיוחד בקלטות וידאו לילדים, בקולנוע ובטלוויזיה. כדי לרכך את הקונוטציה השלילית של המושג "פרסומת סמויה", מכנים אותו המפרסמים בשם תוכן שיווקי.

 

האם יחסי ציבור מגדילים מכירות?

יחסי ציבור יכולים להביא להגדלת מכירות בדרך עקיפה. המטרה הראשונית של יחסי הציבור היא להביא את המסרים הנכונים והמדויקים לידיעת התקשורת, על מנת שזו תעביר את המידע לקהל. חזרה על מסרים קבועים ושם העסק בתקשורת יובילו למיתוג העסק שיגרום לעלייה במכירות.אם בין המסרים המועברים משולבים מסרים המעודדים רכישה של מוצר זה או אחר, הרי שעצם החשיפה תביא לכך שחלק מקהל הנחשף ירכוש את המוצר בסופו של דבר.

 

בחלק השני אשר יפורסם בקרוב תוכלו לקרוא על מתי ואיך כדאי לעבוד עם משרד יח"צ ולקבל טיפים נוספים לעבודה יעילה.

 

יחסי ציבור – כל מה שרציתם לשאול ולא העזתם חלק ב':

 

מתי עלי להתחיל בפעילות מול התקשורת?

• כשיש לי מטרה ברורה אליה אני רוצה להגיע ולגייס את דעת הקהל בעדי, בין אם מדובר באדם או בעסק.

• פתיחת עסק חדש ובניית תדמית- יחסי ציבור מגבירים את התודעה ומגייסים תדמיתית קהל לקוחות.

• בזמן משבר בעסק- יחסי הציבור מעבירים לתקשורת, ומשם לציבור, את המסרים המדויקים והנכונים לטיפול במשבר.

• עסק שמחפש להתפתח ולהתקדם- יחסי הציבור יעזרו לעסק להגיע לתודעת הציבור ולבדל אותו מן העסקים הקיימים.

 

איך זה לעבוד מול משרד יחסי ציבור?

 

העבודה מול משרד יחסי ציבור היא שוטפת, וברב המקרים אפילו יום יומית. רצוי למנות בחברה אדם שיהיה אחראי על העברת החומרים (חידושים בחברה, חדשות מעניינות, תמונות ועוד) למשרד יחסי הציבור על מנת לא להעמיס על הדרג הבכיר והעסוק של החברה. כל מוצר חדש, שינוי בחברה, אירוע מעניין צריך להגיע דבר ראשון לידיעת משרד יחסי הציבור על מנת שזה יחליט על אופי הידיעה והטיפול בה מול התקשורת.

בגדול: אסטרטגיה,בניית תוכנית עבודה מול התקשורת, הכנת מסרים, כתיבת הסיפור של העסקהגדרת לוחות זמנים ומטרות מול הלקוח ומול המדיה.

אחת לזמן מה מתבצעת פגישה על מנת להציב מטרות חדשות לעתיד ולבחון את העמידה של המטרות שהצבנו לעצמנו בעבר.

 

איך נמדדת ההצלחה של עבודת יחסי ציבור?

 

הצלחה של עבודת יחסי ציבור נקבעת לפי עמידה במטרות וביעדים שהוצבו לפני תחילת העבודה. ישנם מספר סוגים, ביניהם קצרי טווח- כגון פרסומים מידיים בתקשורת, וארוכי טווח- העלאת המודעות למותג, העלאת המודעות לייחודו ובידולו של המותג, תיקון מוניטין שלילי של המותג או אחד מאנשי החברה, חיזוק מוניטין חיובי של המותג או אחד מאנשי החברה. בתחילת העבודה מגדירים אסטרטגיה שנתית גדולה שמסכמת את היעדים הגדולים ואותה מחלקים לעבודה לפני לוח זמנים לתוכניות עבודה חודשיות קטנות יותר המפרטות מטרות פרטניות יותר.

 

 

הכותבת היא- דורית שמואלי, משרד "דורית שמואלי תקשורת"