יחסי ציבור בזמן מיתון מאת : דורית שמואלי

כיצד לנהל מערך יחסי ציבור ודוברות בתקופות סטגנציה במשק?

 

כאשר בתי עסק שרויים במאבק לשמירת הראש מעל המים, יחסי ציבור נכונים יכולים להיות קרקע מוצקה להיאחז בה.

 

בימים אלה, כאשר המשק הישראלי מצוי במשבר, שמירה על מערך יחסי ציבור ודברור הארגון היא חשובה מתמיד ויכולה להציל מהידרדרותו של העסק. בימי מיתון, בהם אין תקציבים מיותרים לקמפיינים פרסומיים גדולים, הדוברות משמשת כפתרון זול יותר ואפקטיבי לשם מינוף תדמיתו התקשורתית של העסק, שמירה על לקוחות קיימים וגיוס לקוחות ומתעניינים חדשים, על ידי חשיפה תקשורתית נכונה.

 

שמירה על הקיים

בתקופת מיתון, כאשר עסקים שרויים  בהישרדות, יחסי ציבור ודוברות נכונים יוכלו לחזק מותגים קיימים ולבססם, על מנת להוביל לצמיחה בהמשך. יש צורך להדגיש את יתרונותיו הבולטים של הארגון על מנת לגבות את מערך השיווק והמכירות.

לחבר את הארגון לסדר היום הכלכלי בתקשורת וליצר סיטואציות הנוגעות במצב המשברי.

זמן טוב, לכתיבת מאמרים ודעות בעיתונים ובאתרי האינטרנט.

 

טיפול בלקוחות קיימים – "מבעיה להזדמנות"

 

מגבלות, במקרים רבים, הן פתח והזדמנות להתנהלות יצירתית. זהו הזמן ליוזמה מיוחדת ושונה, להגשמת חלומות ישנים ורעיונות שנדחקו, לשם הבלטת יתרונות הארגון על פני מתחריו. יש לנצל את הזמן השקט שאין בו לחץ לחשיבה יצירתית מול התקשורת. למשל: בניית מסלול תיירותי למרכז המבקרים של העסק ועוד.

 

פעילויות המפגישות את העיתונאים עם האנשים הרלוונטיים בעסק/ארגון, שיתופי פעולה בין הארגון לארגונים נוספים, פנייה לערוצי תקשורת שונים מהמקובל, ביקורים בארגון ולקיחת חלק פעיל של קהלים ועיתונאים בפעילויותיו ויוזמותיו. בעת הזו ניתן למשל ליזום פעילות התנדבותית תוך שימוש בשירותי הארגון, תרומות לקהילה וכיוצא באלה.

בעוד שקמפיינים פרסומיים נשענים על הפיכת המותג או הארגון, פעמים רבות, ל"גדול מהחיים", מערך יחסי ציבור ודוברות הנו בעל אופי שונה בתכלית, בין היתר מאחר והמידע היוצא מהארגון ע"י דובריו עובר לכלי התקשורת לאחר עינם הבוחנת של העיתונאים. ניתן להיעזר באפיקי התקשורת הרבים הקיימים לשם הבלטת הארגון ויתרונותיו, חשיפת פעילותיו של הארגון, שקיפות ומתן "חלון הצצה" אל תוך הארגון.

 

 

שיווק ומכירות

בזמן מיתון או משבר על הארגון לשמור על נתח השוק הקיים ואף להגדילו, למרות הקשיים הרבים העומדים בפניו. במצב זה יש לחתור להגדלת המכירות גם אם יידרשו לכך שעות עבודה נוספות או כוח אדם נוסף בתחומי השיווק והמכירה.

מערך יחסי הציבור קריטי לפעילויות הללו, תומך בהן ומשפר את האפקטיביות והיעילות שלהן. גם מוצרים מוערכים ומוכרים אין "להזניח" במסגרת יחסי הציבור. במסגרת הדברור, יש להדגיש ולהזכיר לציבור את הרלוונטיות של יתרונותיהם, בייחוד בתקופות משבר, בהן קיימת נטייה לוותר גם על מוצרים ושירותים טובים ומוכרים. במידה ולא נזכיר את המוצרים הללו קיימת סכנה ממשית להיעלמותם.

 

 

גיוס לקוחות חדשים בעת מיתון

 

בתקופת המיתון רוב בתי העסק במשק נוטים לצמצום הוצאות ככל הניתן ולקיצוצים משמעותיים הפוגעים בכלל חלקי הארגון. מן המפורסמות היא כי בהיבט התקשורת השיווקית ההוצאה הכספית על מערך יחסי ציבור קטנה יותר מזו המושקעת בפרסום, ולעיתים אף יעילה יותר לעין ערוך. לכן, זה הזמן בו עדיף לגייס לקוחות שעדיין לא מכירים את יתרונות יחסי הציבור, ולהראות להם כי בהשקעה כספית מופחתת יוכלו לקבל בולטות באמצעי המדיה הרלוונטיים השונים. בתקופה זו נוכל להוכיח למותגים חזקים במשק, שעד עתה חשו כי יחסי ציבור אינם אפקטיביים מספיק בעבורם, את כוחם הגדול של יחסי הציבור.

 

 

דוברות פנים ארגונית

מעבר לשמירה על תקציבים ולחיסכון כספי המתאפשרים לארגון ע"י הימנעות מעריכת קמפיינים שיווקיים גדולים ובומבסטיים בעת מיתון, כאשר ישנם קיצוצים בכל מחלקות הארגון ומתיחות הקיימת בקרב עובדי הארגון – חששות לפיטורין, קיצוצים במשכורות וכיו"ב, מערך יחסי ציבור חסכוני כחלק ממדיניות חסכון כספי, שומר על צביון חסכוני גם בעיניי עובדי הארגון ומחזק את תחושת האמון והסולידריות של העובדים כלפי הארגון. בנוסף, מערך כזה אף שומר על צביון חסכוני מול לקוחות הארגון שנמצאים גם הם בתקופת המיתון ונערכים לחסכונות וקיצוצים.

 

 

למרות שעל פניו נדמה לנו כי ההיפך הוא הנכון, למעשה תקופות סטגנציה במשק עשויות להעניק קרש קפיצה לארגונים אשר ישתמשו בדוברות ויחסי ציבור בתבונה.