|
|
|
|
המלחמה על הבית
ההמון הזועם עוזב את המטפורה ויוצא לקרב האמיתי - הקרב על הבית - עתידו של המעמד הבינוני
הקרב על הבית החל בקרב על המוצר הכי קטן אך סמלי - גבינת הקוטג'. הגבינה שמסמלת לישראלי הממוצע את הבית, את הטעמים והמראות אליהם הוא מרגיש שייך. מאבק הקוטג' מרגש ומיוחד ככל שהיה, כבר הספיק להיטמע ולהישכח בין עשרות המאבקים החדשים, והמחירים של מוצרי החלב השונים עלו חזרה בהתאם.
כעת, ההמון הזועם עוזב את המטפורה ויוצא לקרב האמיתי - הקרב על הבית - עתידו של המעמד הבינוני. מדובר במעמד שמתגייס לצה"ל, עובד קשה, משלם מסים ונושא על גבו את נטל שאר המעמדות בישראל.
היו אלו שכבר בתחילת הדרך צקצקו בשפתיים - האם המאבק יצליח? מה בעצם רוצים המפגינים להשיג בעזרתו? בקרוב ייגמר הקיץ וכל המשועממים של תל אביב יפסיקו עם פסטיבל הבומבמלה הזה! אך המפקפקים הם בסך-הכל אלו שעדיין לא מבינים את פשר המאבק, או פוחדים להסתכל במראה ולהבין שהם חלק מהמעמד הבינוני. המהפכה הזו בניגוד למהפכות האחרות שאנו עדים להם מסביב לעולם הקדימה מעט את זמנה בישראל וזה ראוי לציון כיון שהמצב הכלכלי של המדינה מעולה, עדיין לא הגיע השפל הקשה ביותר של מעמד הביניים, אך בהחלט מדובר בשחיקה מתמדת שהולכת וגדלה.
אפילו במאבק המדובר מעמד הביניים נושא על כתפיו העייפות את שאר המעמדות. השכבה מתחת לקו העוני או קצת מעליו, הותשה פיזית ונפשית ואין בהם טיפת כוח או תקווה לצאת למאבק שכזה.
בתחילתו של המאבק נשמעו מתוך האוהלים קולות רבים וסיסמאות שונות, אך מאז ההפגנה הגדולה המסר הלך והתחדד ועימו הדרישות. גם במאבק זה הבית מסמל מכלול של דברים: הציבור זועק את יוקר המחייה ויודע שגם אם יטפס לאט ובטוח במדרגות השכר לא הגיוני שיצליח לקנות דירה בישראל, לימודים במכללות הם בגדר מותרות בלבד וגידול ילדים בשפע הוא חלום שהולך ומתרחק.
הצלחתו ההולכת וגוברת של מאבק הדיור, בינתיים לפחות בגבולות התקשורת, נובעת ממספר סיבות:
1. המהפכות האחרונות בעולם הערבי נתנו השראה לצעירי ישראל לצאת לרחובות. אלו שלא קבלו השראה ממדינות ערב, ספגו אותה ממחאות צעירי ספרד האירופאים.
2. האמנים שהגיעו להופיע בין האוהלים תרמו רבות ליצירת הבאז התקשורתי. אין כמו תמונה בהשראת "וודסטוק" של צעירים ישובים על החול החם עם גיטרות, וזמר ששר ומזדהה עם כאבם על-מנת להשביע את רעב התקשורת.
3. איחוד הכוחות של גילאים שונים, עמדות פוליטיות שונות ועדות שונות יצר כוח עצום של זעם. כמעט כל אחד יכול להזדהות עם המאבק שמורכב מרקמה אנושית מגוונת להפליא ותורמת לכך שמוטיב הבושה יצא מהמשוואה ונכנסו במקומו הזדהות, מודלים לחיקוי והנעה לפעולה.
4. new media - new Generation השימוש המאסיבי ברשת החברתית חיברה בין צעירים מכל רחבי הארץ שהתאגדו לכדי כוח אחד מלוכד ומאורגן. הדור החדש התעורר והשתמש במדיה החדשה לקידום מטרותיו.
הכותבת היא- דורית שמואלי, משרד "דורית שמואלי תקשורת"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|